Home
Visie en ambitie de Nieuwste Pabo
De Nieuwste Pabo (dNP) heeft haar ambitie geherformuleerd in 2020 (Onze ambitie, 2020): “De Nieuwste Pabo als educatief opleidingscentrum met als missie het opleiden en professionaliseren van leraren in een dynamische flexibele leeromgeving. In samenwerking met andere opleidingen en universiteiten wordt er geanticipeerd op de constante bewegingen in het werkveld, de wetenschap en de maatschappij. Deze samenwerking fungeert als vliegwiel om onderwijsvernieuwing in de regio vorm te geven. Het opleiden van leraren beperkt zich niet tot de initiële opleiding maar gaat verder. Goed onderwijs vereist leraren die zich committeren aan een leven lang leren. Leraren moeten worden uitgenodigd tot voortdurende professionele ontwikkeling. Ambities, leervragen en ontwikkelbehoeften van leraren staan hierin centraal”.
Deze ambitie ligt in één lijn met de ambitie van het Domein Educatie waar dNP vanaf september 2020 deel van uit maakt. Binnen het Domein Educatie wordt er gezamenlijk gebouwd aan een Lerarenacademie waarin we uit gaan van onderstaand beroepsbeeld en – context. Middels het beschrijven van dit beroepsbeeld wordt inzicht gegeven in de diversiteit aan taken waar de leraar in de beoefening van het beroep mee wordt geconfronteerd en over welke expertise en houding de leraar dient te beschikken om deze beroepstaken adequaat te kunnen uitvoeren in een educatieve context.
De verdere uitwerking van dit onderwijsvisie is gebaseerd op de notitie “Onderwijsvisie pilots Lerarenacademie 2020-2022” van Fontys Hogescholen (2020, september) en sluit aan bij de Zuyd onderwijsvisie (de onderwijsvisie in de praktijk, van strategie naar onderwijsbeleid, 2020) en het ambitieplan van dNP (Onze ambitie, feb 2020). In dit stuk wordt de kern van het onderwijsvisie van de Lerarenacademie samengevat en vertaald naar de context van dNP.
Samen opleiden
De Opleidingsschool de Nieuwste Pabo is een samenwerkingsverband tussen de Nieuwste Pabo (het opleidingsinstituut) en het werkveld van zo’n 60 opleidingsscholen (basisonderwijs). De verantwoordelijkheid voor het opleiden van de student wordt door beide in partnerschap gedeeld.
Alle actoren binnen deze Opleidingsschool (de student, de leerkracht, de docent) zijn lerende partners. Doel is het integreren en verdiepen van theorie en praktijk.
Voor alle actoren die betrokken zijn bij Samen Opleiden is er door de Nieuwste Pabo een scholingsaanbod ontwikkeld.
Het aanbod is gericht op het waarborgen en versterken van de kwaliteit van de opleiders.
(logo's toevoegen van samenwerkingsverbanden?)